Sidor

Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Musik. Visa alla inlägg

söndag 13 maj 2012

Min sista hela helg...

Vet inte vad jag känner alls just nu. Är lite som en tom bubbla som liksom flyter runt och inte riktigt kan greppa något. Jag har haft en helt underbar sista hel helg i London. Åker ju hem nästa söndag.
I fredags så bjöd Sally och Oli ut mig, Alexander och Bella på mysig hejdå middag. Vi gick till ett ställa som hette Benihana och var sjukt coolt och gott! Alla bord har en egen kock som lagar maten för dig och jag blev värsta polaren med kocken. Jag blev kallad Barbie och hur jag ska tolka det vet jag inte men han var grymt rolig i alla fall. Han kastade små bitar mat som jag skulle fånga med munnen i luften och grejer. Så gjorde han ett jättefint rishjärta till mig :)
Efter det blev det utgång först till en pub och sen sa vi hejdå till Sally och Oli och drog in till The Roxy där vi skakade rumpa hejvilt. Promenaden nerför Oxford Street vid fyra tiden var ett minne för livet. Träffade på en svensk lite random person och fick en "Oscarstatyet", Kan inte riktigt förklara det där men det var kul!


På lördagen vaknade jag upp med toppen väder utanför fönstret så Bella och jag tog en hel dag i Hyde Park. Där vi bland annat kastade gummibjörnar. Sen drog vi till mig och satt barnvakt men så fort Oli och Sally kom hem drog vi in till Oneills och dansade natten lång.


Idag var båda två dock helt slut körda så vi gick på bio och såg Dark Shadows, med Johnny Depp. ASBRA tyckte jag i alla fall :) Och nu ska jag krypa ner i min sköna sång och sova gott!


onsdag 14 mars 2012

Haha jag älskar den här bilden för det ser ut som om jag ska bryta ihop när som helst!
Pratade med Elin nyss. Vi pratade framtid och skolor. Jag vet vad jag vill. Jag vill jobba med musik och för varje dag som går är jag säkrare på det. Problemet är ju bara att ta sig dit. Men jag ska jobba för det. Jag ska göra mitt bästa och jag ska banne mig lyckas! Ska söka lite olika grejer nu i vår/sommar och så får vi hålla tummarna tillsammans eller slänga iväg en liten bön eller något. Jag vet inte vad jag ska ta mig till utan musiken. Ett år "utan" musik efter 9 år med konstant notläsning och uppsjungningar var tillräckligt. Nu vill jag tillbaka.
Kan inte fatta att det snart var ett år sedan jag tog studenten! Helt galet.


måndag 27 februari 2012

Lana Del Rey

Pappan i familjen är helt såld på Lana Del Rey och jag hade ingen aning om vem det var. Han visade mig och nu är jag helt fast. Jag hade hört hennes låt Video Games förut och visste inte vem det var som sjöng den, och som jag har letat! Nu vet jag ju i alla fall! Och nu är jag helt fast. Lyssna och njut! Inte massor tomt popbladder (ja, jag kom på det ordet nu) utan det är på riktigt. Fint. Lycklig i själen musik!




måndag 20 februari 2012

Dans

Jag vill verkligen bli musikalartist eller showartist av något slag och jag vet att sången och teatern funkar bra men dansen har jag varit så himla nervös över, sånär jag såg att mitt gym höll dansaklasser så var det SJÄLVKLART att jag skulle gå på dem!
Jag gick första gången förra måndagen och så idag. Vi dansar till Chicago (som jag skrev om innan) och det är så galet kul. Känner mig lite som någon skådespelare i en gammal film eller något haha.

I alla fall så började jag prata med läraren efter lektionen och när vi väl började prata kunde vi inte sluta. Snubben är ju förtusan musikalartist och anledningen till att han är grym på Chicago är att han varit med i den uppsättningen som rullat på West End!!! Ascoolt ju! Så jag frågade grejer om min dans och han sa att jag inte skulle låta dansen sätta gränser för hur jag ska klara av auditions och sånt. Allt handlar om att man tror att man kan, sa han. Haha om det vore sant så vore det ju toppen! Nu är jag i alla fall lite mer pepp. Längtar redan till nästa måndag!! :D

måndag 12 december 2011

Ett helt liv av Lucia

Jag är sur sur sur. Jag vill inte vara i London när det är Lucia! En stor del av julen man bara har tappat här borta på ön... Hur känns det rå!!?? Jag älskar Lucia och har gjort det i hela mitt liv.

Dagis Lucia: Alla barnen ville vara Lucia så det var kanske endast en tärna om hade en mycket konservativ moder som berättade att nej bara en ska vara Lucia. Vad man inte fattade då var ju att tärnan blev mer speciell! På mitt dagis fanns det till och med killar om var lucia.
Minns en liten tjej på mitt dagis som lekte med sitt ljus. Alla lärarna ansåg att det absolut sämsta alternativet var levandeljus, må så vara men när en liten tjej tuggar på sitt glasljus slutar det inte bra. Skriket som skedde i samband med glassplitter var inte att leka med! Stackar lilla flicka. Dock skadade hon sig inte! Hur man nu inte kan göra det när man tuggar glas? Aja, killarna då. De log alla tjejer med sina guldiga stjärnor. Eller så snodde dom åt sig ett ljus och stoppade upp det i näsan. Kommer ihåg när en av killarna gjorde det mot mitt ljus. Jag blev så arg att jag tryckte ljuset lite längre upp i hans näsa vilket han inte var så förtjust i... Mes!
När det var dags för själv uppträdandet så satt alla föräldrarna i lekhallen runt matsalsbord och åt pepparkakor och drack must. Så släktes alla lampor och bara ljusen från borden sken. Men då som från ingenstans hör man små barnröster som kommer i tåg med ljud, glitter, stjärnor, strutar och vita klänningar. Falskt som tusan var det.
I alla dagisklasser fanns det olika sorters små sångare. Det var den där jobbiga killen som skrek alla sånger, det var de barnen som ville göra bra ifrån sig och stod rakt med sitt ljus och sjöng artikulerat och riktigt, och så barnen som inte kunde låtarna utan stod och vred på ljuset eller pillade sönder kanterna på sin lussestjärna.
Efteråt applåderade alla föräldrar och var stolta över vad deras små gullungar kunde åstakomma. Jag älskade det!

Lucia hos kusinerna: Min ingifta farbror fyller år under Lucia så varje år den 13 hade vi myskväll hos mina kusiner. Det var släkt som var där och tittade på när vi lussade. Jag var ofta Lucia för jag var äldst men min 3 år yngre kusin var galet avundsjuk och villa också vara lucia men fick inte. Tillslut blev jag så mogen att jag var tärna och lät henne vara Lucia istället.
När min bror Anton var bebis (född i maj) var med och lussade var han galet söt. Mamma hade gjort en lite strut till honom av ett vanligt A4papper och klistrat dit stjärnor. För att han inte skulle ta bort struten så var han tvungen att leka med något så mamma gav honom en stor svart leksaksspindel att suga på. När jag såg detta blev jag oerhört upprörd, den perfektionistiska
7åringen som jag var. "Mamma vi är vackra och ska lussa ska du låta Anton tugga på en spindel då??!" Det hela slutade med att Anton fick suga på en vit strumpa. Mycket bättre tyckte jag.

Lucia i kyrkan: Jag var med i en liten kör som hette Unga röster. Varje år så hade vi ett litet Luciatåg i krykan och Lucian fick ha RIKTIGA ljus i håret. Jag ville så så så gärna vara lucia men det var självklart de äldra abrnen som skulle vara det... "Det kan vara lite farligt med riktigt ljus". Jag visste det ingen behövde säga det och dessutom så visste jag också att jag kunde hantera det. Och även om jag inte var äldst så såg jag ju äldst ut? Jag fick vänta till nästa år, varje år. För så fort det var min tur så började det alltid någon äldre än mig i kören. När jag var för stor för att vara med i Unga röster hade jag aldrig varit Lucia. Fortfarande lite bitter.

Lucia i skolan: från 4an till slutet av gymnasiet så har jag lussat med skolan. Vi åker till ålderdomshem, sjukhus, företag, mamma och pappas Icabutik, Ikano, IKEA mm. Det är mycket uppskattat från ställena vi var på men också sjukt kul för oss som lussade. Speciellt nu i gymnasiet när vi fixade allt det där själva. Det värsta var dock när alla var så trötta efter en heldags farande (nu snackar vi 5 på morgonen till 6 på kvällen) så folk svimmade som bara den. Kommer ihåg när vi lussade på sjukhuset och en tjej svimmade. Såklart blev hon väl omhändertagen. När hon vaknat till skulle vi ta oss till en annan våning och lussa och när vi stod i hissen som började åka neråt svimmade flera stycken av tryckförändringen. Haha måste sett galet ut när bara föll samman. Dörrarna öppnas till hissen och alla ligger i en hög. Mycket
mystiskt. Dock har det alltid varit en av mina favorit grejer på året. Det är så mysigt att få gå runt i snön i sitt lucialinne och glitter och förgylla trötta människors vardag med lite julsånger.
En av mina favorit lussningar var den jag hade i statshuset förra året. Då fick jag vara Lucia med ritkigt ljus den här gången. Mamma hjälpte mig att fixa kronan och jag kände mig liten igen. Det var bara så mysigt helt enkelt.

Musikklasser i 4an Lucia: Första året i 4an så hade vi en liten dramasnutt och lite luciasånger om hur det kommer sig att vi firar Lucia. Det var audition, något som då var väldigt väldigt nytt för mig. Allt jag visste var att det som gjorde riktigt bra ifrån sig fick bli Lucian. Jag ville vara Lucian. Vi satt utanför A och B klassernas klassrum i hallen runt några bord. Min lärare Karin bad mig läsa några av Lucians repliker. Jag läste högt och tydligt som jag sett folk göra på tv. Och jag minns känslan när jag själv tyckte att jag var så mogen som gjorde audition till 4ans Luciadrama. Dock hade jag stenhård konkurrens. Frida Ryman. Den tjejen som var cool, hade pojkvän och bra på allt. Jag visste att om klassen hade röstat för Lucia hade jag inte haft en chans. Har aldrig en chans när det gäller sånt där, men nu var det lärarna som bestämde.
Dagen efter satt alla i klassrummet och Karin berättade vem som skulle spela vad. "Ah och från Aklassen ska Amanda vara Lucia." Ingen förstår hur mycket det betydde för mig! Jag hoppade av stolen gjorde en liten dans och skrek yes, yes , yes!! Men då kom min dom, för med allt gott följer något inte lika trevligt. Hatet från Frida Ryman. Oj det var hemskt! Här spreds det falska historier om mig och arge blickar och mycket elaka ord. Dock blev Frida snäll igen när hela Lucia grejen var över. Och som några kanske vet så är hon en av mina bästa vänner nu ;)

Tv-Lucia: I 5an fick vi reda på att våran skola skulle ha Luciatåget som går på SVT! VI SKULLE VARA MED PÅ TV! Kunde knappt tro det så coolt var det! Alla såg fram emot det så galet mycket. Vi började träna alla låtarna direkt efter sommarlovet och sen tränade vi dem varje dag i 40minuter eller en timma. Allt var tvunget att vara perfekt in i minsta detalj. Perfektion! Det var inte bara låttexter och toner som skulle sitta utan man var tvungen att ha rätt kläder också. Lucialinnet skulle vara exakt rätt längd, strutarna skulle vara perfekta inga böjda toppar eller slitna stjärnor, alla tjejer skulle ha exakt samma glitter, rent glitter som absolut inte fick innehålla några små stjärnor. Gud bevare oss, om du hade stjärnor i glittret blev det inte kul för dig! Sedan var det dagar av träning i domkyrkan. Vi hade Lucia där varje år och
två dagar innan konsert så skulle vi första dan träna alla låtarna där inne och andra dagen bara träna på att gå och stå. Stackars barn.
Sen kom dagen! Inspelningsdagen! Det är inte direktsent som jag hade trott och det är ganska fejk. Det blev liksom inte lika fint som vi var vana att ha det i domkyrkan där allt rullade på i ett sträck, nej här sjöng man en halv luciasång och sen avbröt producenten för att göra om samma sak igen. Publiken tyckte det var sådär kul antar jag. Men tackvare att vi spelade in det i förtid så kunde jag se det på Luciamorgonen. Ah vilket minne av att sitta med lussebullar och varmchocklad och se sig själv i tvrutan. Som 11 åring känner man sig ganska så cool då måste jag säga! Jag kommer aldrig, aldrig glömma Lucia i TV!

Lucia i 9an: Vem skulle få vara Lucian!? Det var varje åt i domkyrkan en Lucia från 9an. Och som vanligt skulle denne röstas fram. Jag visste att jag inte hade en chans men ställde upp en då och sällan har någon blivit så glad trots att man förlorade för jag fick 5 röster :) Det är bättre än inga! Visst en var från min bästis men ändå. Och jag vet bara vilka 3 av rösterna var från. Spännande va!
Ett mycket fint Luciatåg blev det allt med mycket mycket tårar. Lucia i domkyrkan var 6 år för mig och något som var ett måste. Men då tog det bara slut där helt plötsligt.

Efter allt det här har jag ju kunnat trösta mig med att se luciatåg ändå men nu i London så är det slutsålt i svenska kyrkan och jag har inget luciatåg att se... Jag känner hur sjukt arg och sur jag är! Vet att jag är töntig men det betyder mycket för mig. När jag får barn ska de lussa som bara den! Hoppas ni taggar morgondagens Lucia.
Lussning i Gamla Linköping



lördag 3 december 2011

Sjung bara sjung

Igår sjöng jag på en stor pub i centrala London, och det var något av det roligaste jag gjort! Hade med mig fina Bella och Julie och vi dansade rumpan av oss.
Apropå att dansa av sig rumpa så har jag tappat 5 kg! I FEEL GOOD! Alla går upp i vikt här men jag går ner trots en evig kamp mot allt onyttigt. Det känns underbart!

Idag kommer vara en underbar dag! FÖR JAG ÄR ENSAM TILLS IMORGON KVÄLL! Har hela huset för mig själv så ikväll kommer fina fina fina Alexander hit och vi ska laga "svensk" tacosm. och sen blir det nog lite utgång också. Mycket trevligt med andra ord! Älskar mina vänner de är underbara och finns alltid där när man är ensam.

Vad gör ni idag?
Nu när jag är ensam så får jag prata med mina vänner William och Kate :)

onsdag 30 november 2011

Middag

Fixar middag för Bella idag :) Det är det bästa med att sitta barnvakt där man bor! Man kan rota i alla skåp och göra världens måltid! 3 rätters mums mums! Hoppas hon är hungrig annars blir det problem.. haha...

Lyssnar som en galning på alla Wicked låtarna. Fy tusan vad jag älskar dom! Det är verkligen världens bästa musikal. Ni måste se den. Jag ska lätt se den igen! UTAN TVEKAN!

lördag 24 september 2011

Insperation

Igår var ju som sagt på mitt sista möte på Itrim. Blandade känslor måste jag säga. Är jag verkligen redo för att ta tag i detta helt själv. Som tur är så träffade jag på världens sötaste coach. Linnéa. Hon var toppen! Gav mig ny inspiration och lugnade ner mig inför London. Vi kom överrens om massor av bra saker och hon visste verkligen vad hon skulle svara på alla frågor!
Hon gjorde det klart för mig att flytten inte borde vara något som förstör, tvärt om så är det en ny del i mitt liv som börjar med nya grejer att ta tag i. Jag kan ju vara precis vem jag vill i London. Behöver ju inte vara den Amanda jag är här. Självklart menar jag inte att jag ska spela någon annan men att nu startar en nytt liv med nya ideal att leva efter. Träningen är nog detallra viktigaste för maten vet jag kommer att vara svår i London! Så funderar på att skaffa Pt eller något. Får se hur det blir men motivationen är på topp igen! Hurrraaayyy :D Tack Linnéa!

Snart kommer den här snyggingen till mig för vi ska träna lite till konserten vi har idag :)

lördag 10 september 2011

Tajjjjmiing

Bra att jag får ont i halsen nu när jag ska sjunga i Verkstan nu på förmiddagen... Hur dum får min hals vara egentlige? Tycker faktiskt att det här är riktigt oschysst!
Hoppas på att det funkar bra ändå och att ljudteknikern kanske kan trycka på några magiskaknappar på ljudbordet så jag låter frisk!

Önska mig lycka till. Uppdaterar er mer när jag kommer hem :)

torsdag 2 juni 2011

Tack för igår!

Jag hade verkligen hur kul som helst igår! Studentskiva på Konsert & kongress och sen utgång! Fick verkligen med det bästa av allt kä´nns det som :) Mysiga vänner, god mat, dans, nya vänner och en promenad hem med en sol som gick upp bakom ryggarna på oss.


Nu väntar jag på att min kusin Samuel ska komma för jag ska klippa och färga honom :) Sen ska jag förbereda mig för ikväll. Ska nämligen ut till Platens ikväll eftersom The Majority Says har sin första spelning i Linköping där. Det är ju bara deras andra spelning med nya bandet också så jag håller tummarna för en askul kväll! Lycka till killar ;)

Nej lunch kanske man ska fixa?

Va ska ni göra idag?


Här har vi Samuel :) ska dock inte fixa hans hår sådär idag! ;)

lördag 28 maj 2011

Konsert

Nu har vi haft var allra sista sommarkonsert. Vet inte riktigt vad jag säga mer än att det känns super tomt just nu. Jag har liksom ingen mer konsert inplanerad med skolan nu. Det blir ingen mer konsert med skolan. Jag tjöt som en galning efter konserten. Man kommer sakna alla så galet mycket.
Tänk att det är mindre än 14 dar innan jag står där på trappan och sjunger studentsången. Tänk att det är mindre än 14 dar innan jag står på flaket och åker i väg. Kan inte fatta det. Tror det inte riktigt. Jag är ju liten ju. Va hände med Amanda 9 år som skulle börja musikklasser? Nu står jag snart och vinkar farväl till Folkungaskolan som, lets face it, jag gått i på i halva mitt liv! Halva livet och nu så är det bara vinka byebye. Jätte konstigt...
Men som sagt är det ju faktiskt några veckor kvar och de ska bli såååå himla roliga! Vi ska bara mysa runt på utflykter, tältning i Linas stuga, pool och grill hos mig med mera. Kommer bli två stycken rent av awsome veckor!

Bjuder på ett klipp när jag sjunger Time to say goodbye på sommar konserten. Puss

tisdag 17 maj 2011

Hets

Nu märker man att studenten är nära! Helt galet va mycket man har nu i veckan. Alla rest prov och uppgiter och allt annat ska in nu nu nu!

Jag har inte köpt studentklänning än för den jag köpte har ajg lämnat tillbaka. Kännde attd en skulle bli förstor vilket egetnligen inte är något att klaga på :) Men nu vet jag ju inte vad jag ska ha. Kommer springa på stan den sista veckan säkert. Typiskt mig....


Jag har iallafall skrivit klart låten som jag ska sjunga på fredag på vår sista klasskonsert! Känns sjukt att det gått tre år. Asså nej, nu blev det jobbigt kommer sakna min klass något enormt mycket. Suck.. Usch vad det blev sentimentalt nu. Nej sluta nu Amanda tårarna sparar vi till studenten eller eller sommarkonserten eller något...


Förövrigt är jag glad att jag iallafall vet vad jag ska göra i höst. Längtar så jag blir tokig. Lodon! Tänk att lilla jag ska på stora äventyr. Helt sjukt.

Nu får ni ha en fortsatt bra kväll!

Något att lägga till på min "att göra lista" år att sola mig lite brun. Måste ju vara fin i min balklänning. Tänk för några somrar sedan när man var så här brun. Dock var jag betydeligt rundare då så får se det från den ljusa sidan! Puss

tisdag 22 mars 2011

IDOL 2011

Som de flesta vet som känner mig så har jag svårt för att göra något bara "lite grann". Jag måste göra det till 100% med all min kraft! Det är därför jag har svårt att göra olika saker samtidigt! Va är det som hela mitt liv håller på med nu då? Jo Idol kom mer till Linköping nästa söndag och då ska jag söka. Har tänkt söka sen 2004 men har väntat ända tills nu. Bestämde att jag skulle vänta tills året jag tog studenten och nu är det mindre än 2 veckor kvar. HELT SJUKT! Så nu har hela mitt liv gått till Idol alltså. Jag tänker oavbrutet på sånger att sjunga, hur jag ska se ut och hur jag ska bete mig. Ja jag vet jag är skit töntig men jag känner att om jag ska söka då gör jag det på riktigt!
Det lutar åt denna låt. Är nästan 100 på att jag kör den när jag söker. :)
Önska mig lycka till och håll alla tummar du har!!!!! :)

söndag 20 mars 2011

Skitkul kväll!

Jag hade så gaaaalet roligt igår. Först efter all städning efter galan var jag helt slut men sen fick jag ett sms av Josefin som jag typ aldrig träffar längre eftersom hon flyttade till Sthlm för tre år sedan! Så då blev det bestämt att vi skulle ut och dansa någon stans. Stina från gamla klassen hängde också på och henne har jag träffat ännu mindre än Jossan sen vi slutade så det var heelt awsome!




Vi hängde i alla fall inne på Platå och dansade järnet! Till en början satt vi mest stilla men då kom Jossan med kommentaren: Äh, jag bor i Sthlm och ingen känner mig här jag kan vara hur konstigt jag vill! Och det var hon också! Haha. Vi dansade som idioter! Slutade med att jag, Jossan och Stina stod uppe på scen vid Djn och dansa hur mycket som helst. Det kom till och med upp lite folk och dansa med oss. Det roligaste var att jag upptäckte att det var ett stort fonster bakom scenen där man kunde se mig stå och hoppa runt. Haha.
Jossan dansade några "dance fights" också. Massa killar som kom fram till henne och så duelerde dem! :)
När vi i slutet skulle gå hem så sa Jossan: Måste bara göre en sak! Då tar hon satts och hoppar upp på scen och kör som en galning! Haha jag och Stina bara stod och asgrava. Efter ett tag kom hon ner och sa: Så nu är jag klar ska vi åka?
Asvärd kväll med andra ord!
Nu ska jag skriva lite på nutidakonsten och sen blir det balträning med Hampus! Puss
( Jossan och jag på Emmaboda 2009 )

onsdag 16 mars 2011

Afrokonsert!

Igår hade jag min sista afrokonsert. Sorligt. Men jag slog på stort. Vi körde Boogie Wonderland så ja, jag var svart!

lördag 5 mars 2011

Konsert med LenaMaria

Var på konsert i vår kyrka igår. Lena Maria var där och sjöng. Cool tjej som bara har ett ben men ändå kan måla, sjunga, simma och SPELA ÄGG!!!

Så här såg ja ut igår. Lockade håret lite :D

lördag 19 februari 2011

Hej då!

Nu drar jag med familjen till Sthlm för att i natt åka till Teneriffa. Kommer sakna bloggen alltså! Det är ju min lilla bebis som måste skötas om. Som tur är har jag fixat barnvakter som kommer blogga åt mig. Så frukta inte. Inlägg kommer även om det inte är jag som skriver. Tror faktiskt att det här kan bli riktigt kul.

Så BLOGGA mycket nu alla kära barnvakter för jag vill ha mycket att läsa när jag kommer hem!

Melodifestivalen igår var GRYMMMMMMMMT BRAA! Lite sur på att de lagt alla bra bidrag i samma deltävling menmen... Det kommer bli glaskistor som exploderar, pianon som brinner, konfetti och så är de där två poliserna i början av varje bidrag så sjukt roliga idag xD haha lovar att Lina kommer garva läppen av sig :)
Här får ni en bild i dåligkvalite på ett band som spelade rocka billy, Pappas favorit ;) Tyckte också att de var bra. Gillade också Sara från Ateens. HEjdå

tisdag 15 februari 2011

Treornas konsert

Gunilla (världens bästa sångpedagog och körledare) har gett mig i uppdrag att hitta en låt som jag vill sjunga på vår sista konsert med bara klassen. Jag har bläddrat runt över hela internet och hittat väldigt få låtar faktiskt :(

Kan tänka mig denna:


Har ni några förslag på vad jag kan sjunga? SKRIV DÅ för jag måste komma på något!

Tänkte passa på att säga att jag älskar er läsare för era kommentarer. Ni gör en alltid glad när något känns tungt. Puss på er!