Sidor

Visar inlägg med etikett Mat. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mat. Visa alla inlägg

söndag 13 maj 2012

Min sista hela helg...

Vet inte vad jag känner alls just nu. Är lite som en tom bubbla som liksom flyter runt och inte riktigt kan greppa något. Jag har haft en helt underbar sista hel helg i London. Åker ju hem nästa söndag.
I fredags så bjöd Sally och Oli ut mig, Alexander och Bella på mysig hejdå middag. Vi gick till ett ställa som hette Benihana och var sjukt coolt och gott! Alla bord har en egen kock som lagar maten för dig och jag blev värsta polaren med kocken. Jag blev kallad Barbie och hur jag ska tolka det vet jag inte men han var grymt rolig i alla fall. Han kastade små bitar mat som jag skulle fånga med munnen i luften och grejer. Så gjorde han ett jättefint rishjärta till mig :)
Efter det blev det utgång först till en pub och sen sa vi hejdå till Sally och Oli och drog in till The Roxy där vi skakade rumpa hejvilt. Promenaden nerför Oxford Street vid fyra tiden var ett minne för livet. Träffade på en svensk lite random person och fick en "Oscarstatyet", Kan inte riktigt förklara det där men det var kul!


På lördagen vaknade jag upp med toppen väder utanför fönstret så Bella och jag tog en hel dag i Hyde Park. Där vi bland annat kastade gummibjörnar. Sen drog vi till mig och satt barnvakt men så fort Oli och Sally kom hem drog vi in till Oneills och dansade natten lång.


Idag var båda två dock helt slut körda så vi gick på bio och såg Dark Shadows, med Johnny Depp. ASBRA tyckte jag i alla fall :) Och nu ska jag krypa ner i min sköna sång och sova gott!


fredag 27 april 2012

Djuriska Cupcakes

När jag själv inte äter så bakar jag åt andra. Förrgår - kladdkaka, Igår - Lemon and cockiecrisp sockerkaka och idag Cupcake med hjärtan och djurmotiv. Phoebe hjälpte. Gissa vilka hon gjort ;)
Har gjort allt själv också! Muffins, icing och mandelmassan! PLUSPOÄNG





onsdag 25 april 2012

Hungeeeeer

Jag är så galet hungrig att jag inte vet vart jag ska ta vägen... Det är andra dagen med ersättningen och det är oftast den värsta dagen! Och idag har jag mått skit. Druckit mängder med tea men det hjälper inte. Längtar tills jag kommer in i ketonfasen så jag inte känner mer hunger! Men det tar minst en dag till. Försöker peppa mig själv för fullt. Ska köpa massor av snygga shorts när jag nått mitt mål. Peppa peppa peppa!

onsdag 4 april 2012

Sovmorgon

Idag hade jag världens bästa sovmorgon! Jag är van vid att barnen väcker mig när de ska ha frukost och så går jag upp, men idag väckte de mig aldrig och fixade frukost själva! Alltså fick jag 2,5 timmars extra sömn! Snacka om att jag är lycklig idag!
Fixade lite havreplättar till mig själv och ska försöka få lite tid till gymmet idag. Håller tummarna för det.
Nej nu ska jag gå och ta hand om högljudda barn. Hoppas ni får en toppen onsdag!

fredag 30 mars 2012

Havreplättar

Okej, HUR ENKELT SOM HELST!
Rör ihop lite mjölk, havregryn och ett ägg till en smet i en skål.
Ta en sked och klutta ut i en stekpanna och platta till klutten.
Stek som om du stekte en plätt helt enkelt :)
Servera med någon frukt ex banan, och strö över lite kakao och honung.
Klart! Och sinnessjukt gott!

God morgon i Pannkakan!

Min morgon var en sån där mysig morgon man har i mitt jobb ibland. Oscar sov hos en kompis, Phoebe låg i mamma och pappas säng så jag fick för ovanlighetens skull lite egentid med Coco. Hon knatade in till mig runt 7 tiden och kröp upp i min säng. Stolt berättade hon att hon klätt på sig själv, dock ahde hon lyckats att vända allt bak och fram. Vet inte hur hon lyckades. Hon tar alltid fel fot nnär det kommer till skor också men säger man något säger hon bara, "I like it that way. My feet like it! OKEY!"
Efter en liten mysstund och mycket intressanta samtal i min säng om bla blommor så smög vi ner i köket och jag lagade, efter önskemål, pannkakor till frukost. Pannkakor och sirap till damen. Fint och nyttigt ska det vara ;) haha. Men vem kan motstå den där fina fina minen hon gör när hon ber om något. Så är det ju första dagen på lovet också och skulle ju såklart firas!
Själv gjorde jag en supergod nyttig frukost som jag tänkte lägga upp recept på. Enklare finns inte!

fredag 16 mars 2012

Cupcakes :)

Banan och valnöts cupcakes

Ingredienser

1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel

50 g valnötter

1/2dl mjölk

färgrant godis

icing


1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.

2. Vispa strösocker, florsocker och smör poröst och krämigt.

3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten och tillsätt mjölken

4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.

5. Fyll muffinformar och placera dom på en muffin plåt. Fyll dem till ca 2/3.

6. Grädda mitt i ugnen, i cirka 15-25minuter. De ska vara gyllenbruna.


torsdag 15 mars 2012

Bullar!

Amandas fiffiga bullar
Smördeg på rulle
smör/margarin
kakao
vaniljsocker
florsocker
marshmallow
olika sorters chocklad
kex
Börja med att hacka ihop de olika ingredienserna du ska fylla bullarna med.
Rör ihop smör, vaniljsocker, florsocker och kakao till en massa. Skär smördegen 16 delar och bred över kakaomassan på hälften av plattorna. Fördela sedan dina ingredienser till fyllningen över de olika plattorna som du brett kakaomassan på.
Lyft över de plattorna som inte har något på sig och lägg dem över de med fyllning på. Vik upp kanterna. Pensla med ägg eller mjölk och strö på lite kanel och pärlsocker. In i ugnen 175 grader i ca 20 minuter.
FÄRDIGA!


onsdag 7 mars 2012

Mumma!

Igår bakade jag massor av grejer till familjen. Allt från kakor till toffeapplecake och bars. Receptet är lite svårt att skriva ner dock för som vanligt när jag bakar så kör jag på sunt förnuft och känsla. Men ska försöka att skriva ner lite. :)



Det här är min blandning till mina nyttiga bars. Jag har skrivit en inlägg med recept på det förut och det hittar ní här.
Jag började med att skiva äpple och steka det i lite smör tills de mjuknar. Sedan tillsatte jag vaniljsocker, kanel och golden syrup. Lär det puttra tills sirapen var inne i äpplena.


Jag fyllde 3 små porslinskålar med äpplena. Se dock till att det är proslin som går att ha i ugnen! För att porslin inte ska spricka i ugnen så sättar man formarna på en plåt med vatten i så de står i vattenbad. På så sätt spricket de inte. Men det får absolut inte vara tunt proslin!

Sen blandade jag en deg som skulle vara locket till kaka. 100g margarin/smör, en näve skalad mandel, ca 1dl mjöl och 1/2dl socker: Gå lite på smak. Sedan tryckte jag ut degen som ett lock ca 1cm tjock och stack runt med en gaffel. In i ugnen på 200grader längst ner och vänta tills kakorna är gyllenbruna. KLART!Fick lite av degen över så jag rullade den till en korv och sen pudrade med kakao. Sedan skivade jag den i cm stora skivor och la på en plåt 200grader tills de var gyllenbruna. Klart :) Bra att ta vara på det som blir över och inte bara slänga det!

söndag 26 februari 2012

Fina flickor och mustascher

Den här helgen tillbringade jag först med Bella för en heldag/dygn. Vi myste i Westfield, käkade på GBK (världens bästa resturang med världens godaste hamburgare) och sen åkte vi hem till mig såg Melodifestivalen och gick till en pub. Fin dag.
Idag har jag träffat min Tyska kompis Denise för några timmar. Vi åt sallad och köpte varsin sjal. Trevligt trevligt. Och nu när jag kollade igenom bilderna jag tagit så såg jag att jag inte haft mustasch bara en gång utan två! Vilken är er favorit? Tror min är jordnöten, men båda är vääldigt fina :)







onsdag 15 februari 2012

Sushi och Elin

Nu har jag jobbat en hel dag och är helt slut. På min lilla lediga stund sprang jag till gymmet och var där i en timma och sen hämtade jag upp sushi och käkade som lunch.
Nu drar jag snart iväg till Victoria station och hämtar the one and only ELIN FRANZÉN. Saknar min fina bästis så jag blir blå. Sa det till Elin igår och då sa hon att hon saknar mig så hon blir grön. Självklart att hon blir grön också. Hon är den grönaste veganen jag känner!!! Allt är grönt. Jag ät typ svart jämfört med henne. haha.


tisdag 14 februari 2012

Valentines day ala London

Vi bakar lite hjärtan till mamma och pappa här borta. Fint blir det. Och bästa tjejerna är bäst på grimaser :)

Morgon med mina tjejer

Vaknade upp av ett illskrik. Phoebe skrek så jag trodde hon skulle dö, så jag rusade upp ur sängen. Men det var visst bara en sticka i foten ;)
Jag lagade pannkakor på beställning till frukost och det blev mycket uppskattat. Nu sitter vi och ser en prinsessfilm och ska snart göra alla järtans dagkort :) Mys.


söndag 12 februari 2012

Söndagsfrukost

Vaknade vid 11 tiden och satte på mig mina mjukaste och gosigaste kläder. Sen blev det till att baka flerkonigascones. Mycket goda och knapriga! Jag la på en skinkbit på alla och knaprade i mig dom i soffan med mysiga filtar och bra Tv. Känns som om min söndag kommer bli bra. Frågan är bara vad man ska göra med den nu då.


fredag 10 februari 2012

Nyttigt mellanmål

Frukt och nötbar
Jag har inget egentligt recept på den här utan man får blanda lite efter smak.
Jag har blandade nötter och torkade tranbär och russin plus lite kokos. Det är själva "smaken". För att baren ska bli mättande och som en smet blandade jag i havregryn och Kspecial som jag rostat i ugnen, 175grader i 6 minuter.
Sen för att baren ska "fästa" så blandar jag i 2 msk honung, en msk jordnötssmör och 2msk varmt vatten.
Blanda allt i en matberedare och sprid ut smeten ca 1 cm tjockt på en plåt och lägg in i kylen. Sen tar du ut den skär i lagom bitar och slår in i folie. Förvara i kylskåpet. Perfekt att packa med i träningsväskan som lite energi efter ett hårt pass.
Och kanske bäst av allt, för alla mammor och nannys där ute, BARN ÄLSKAR DOM!




fredag 27 januari 2012

Cupcakes!

Jag har bakat cupcakes med Phoebe idag. Det är så mysigt att baka med henne och så behöver man inte oroa sig för att man ska råka slicka på en sked eller visp för det fixar hon åt en :)
Jag bakade några stora och flera små, jag baka några med socker på. Haha its funny becouse its true! okej skärpning Amanda. Nej men att baka små är jättesmart! Då så kan man unna sig en hel cupcake som egentligen bara är en fjärdedel så stor som en vanlig.
Jag har också bakat macarons som Sally ska ha som efterätt på en middag hon håller i morgon. Smakerna är vanilg, mint och chocklad och vanilj och nougat.
Va tycker ni? blev dom fina? :)






Räknar sekunderna tills helgen börjar!

Har haft en helt okej morgon faktiskt! Jag brukar vara hur trött som helst men trots att jag kom i säng sent så mår jag toppen! Jag är jätte pigg. Jag tror det kan bero på att jag har avklarat mitt jobb som städerska för veckan. Extra klirr i kassan plus att springa runt med skurhink och damsugare gör att man blir jättepigg! I alla fall jag.
Dessutom mår min mage toppen idag för jag grundade med en helt underbar frukost. Eco-lättyoghurt med Special K och blåbär, samt tomat och philadelphiaost på en en grej som "typ är knäcke" fast med mindra kcal! Riktigt gott!
I kväll blir det tacosmys och vänner så ska ta en dusch och förbereda lite tänkte jag. Man känner sig så vuxen när man fixar ett litet dinnerparty i huset i London. Fast å andra sidan så är jag ju 3barnsmamma så jag borde väl känna mig vuxen!




torsdag 26 januari 2012

Tjoho. Nu sitter jag på rummet med grått väder utanför och trotsar det med en blommig klänning. Hatar grått väder! Vill ha sommar nu.
Jag ska snart gå till frukt och grönt marknaden och köpa grejer till min lilla middag i morgon. Vi ska äta tacos! Älskar den här marknaden allt är sjukt billigt! 5 avacado för 1pund är inte helt fel. Sen måste jag köpa lite grejer till mina macarons jag börjat baka. Fyllningen kvar! Prövat lite nya smaker. Dock inte smakat än så det här blir spännande ;)
Ha en toppen dag!

Min hud har äntligen återhämtat sig efter ditoxen. Skööönt!

måndag 23 januari 2012

Sjuk

Försöker äta nyttiga saker som man behöver när man har en riktig förkylning. Tranbärsjuice, melon och kiwi känns som bra saker. Eller? Jag vill inte vara sjuk för det är tråååkigt! Speciellt när man jobbar hemifrån för då spelar det ingen roll om man är sjuk. Då jobbar man ändå.


torsdag 19 januari 2012

Banankontakt!

Jag och min konstiga diet. Idag är det dag 4 och den dagen det är lättast att åka fast för fusk. Sockerfusk! Därför är det viktigt att jag får i mig socker och kolhydrater den här dagen. Därför blir det soppan, bananer och mjölk. Tur att jag ääääälllssskkkkaaarr banan! Har moffsat i mig mängder. 5 stycken! Fast man ska äta 8 stycken egentligen på den här dagen. Mystiskt. Kanske blir till kvällsmat då.

Nej nu ska jag koncentrera mig på ett awesome uppdrag som jag fått! Det får ni höra mer om sen.
Om det i framtiden visar sig att jag är gravid med en bananbebis gör det mig inget. För fy va söt!