Sidor

tisdag 13 mars 2012

Glass i stora lass

Amandas glass
Världens bästa och enklaste recept!
5dl grädde
150g socker
3 ägg
Smaksättning tex chocklad, kolasås, lime eller dajm.
Den här glassen är från en jag gjorde i fredags med mörk chocklad, men idag använde jag mig av toffecola.

1. separera äggen.
2. Vispa äggulan med sockret tills ljust och poröst.
3. Vispa grädden i en annan bunke så det blir fluffit och mjukt. Absolut inte för hårt eller till smör!
4. Vispa äggvitorna i en tredje bunke. Se till att visp och bunke är jättetorr och ren. Äggvitorna är färdiga när det bildats ett hårt skum som sitter kvar i bunken även om du vänder på de.
5. Blanda i grädden i äggulesmeten. Rör försiktigt ner med en slickepott.
6. Blanda i äggvitan med de andra ingredienserna. Se till att försiktigt vända ner äggvitan för vi vill ha kvar den fluffiga luften i smeten.
7. ta fram en lämplig bunke att ha i frysen, eller om du hellre föredrar att skära bitar istället för att göra kulor kan du använda dig av en brödform. Se dock till att brödformen är täckt av plastfolie när dy fyller den. Häll i smeten och varva med chocklad, rör i kålasås, dajm eller limeskal.
8. Låt stå i frysen i ca 6 timmar beroende på hur effektiv frys du har.
9. Njut av med färska hallon eller jordgubbar. Mums!


1 kommentar:

  1. Hahahahhahaha! Jag skulle döööö om det började hoppa ut grodor mellan benen på mig ;) hahahahhahha <3

    SvaraRadera