Sidor

onsdag 7 mars 2012

Mumma!

Igår bakade jag massor av grejer till familjen. Allt från kakor till toffeapplecake och bars. Receptet är lite svårt att skriva ner dock för som vanligt när jag bakar så kör jag på sunt förnuft och känsla. Men ska försöka att skriva ner lite. :)



Det här är min blandning till mina nyttiga bars. Jag har skrivit en inlägg med recept på det förut och det hittar ní här.
Jag började med att skiva äpple och steka det i lite smör tills de mjuknar. Sedan tillsatte jag vaniljsocker, kanel och golden syrup. Lär det puttra tills sirapen var inne i äpplena.


Jag fyllde 3 små porslinskålar med äpplena. Se dock till att det är proslin som går att ha i ugnen! För att porslin inte ska spricka i ugnen så sättar man formarna på en plåt med vatten i så de står i vattenbad. På så sätt spricket de inte. Men det får absolut inte vara tunt proslin!

Sen blandade jag en deg som skulle vara locket till kaka. 100g margarin/smör, en näve skalad mandel, ca 1dl mjöl och 1/2dl socker: Gå lite på smak. Sedan tryckte jag ut degen som ett lock ca 1cm tjock och stack runt med en gaffel. In i ugnen på 200grader längst ner och vänta tills kakorna är gyllenbruna. KLART!Fick lite av degen över så jag rullade den till en korv och sen pudrade med kakao. Sedan skivade jag den i cm stora skivor och la på en plåt 200grader tills de var gyllenbruna. Klart :) Bra att ta vara på det som blir över och inte bara slänga det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar