Sidor

Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Recept. Visa alla inlägg

fredag 30 mars 2012

Havreplättar

Okej, HUR ENKELT SOM HELST!
Rör ihop lite mjölk, havregryn och ett ägg till en smet i en skål.
Ta en sked och klutta ut i en stekpanna och platta till klutten.
Stek som om du stekte en plätt helt enkelt :)
Servera med någon frukt ex banan, och strö över lite kakao och honung.
Klart! Och sinnessjukt gott!

fredag 16 mars 2012

Cupcakes :)

Banan och valnöts cupcakes

Ingredienser

1 dl strösocker
2 dl florsocker
150 g mjukt smör
3 st mogna bananer
3 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
0.5 tsk malen kanel

50 g valnötter

1/2dl mjölk

färgrant godis

icing


1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.

2. Vispa strösocker, florsocker och smör poröst och krämigt.

3. Mixa bananerna och blanda dem i smeten och tillsätt mjölken

4. Blanda de torra ingredienserna och vänd försiktigt ner dem i smeten.

5. Fyll muffinformar och placera dom på en muffin plåt. Fyll dem till ca 2/3.

6. Grädda mitt i ugnen, i cirka 15-25minuter. De ska vara gyllenbruna.


torsdag 15 mars 2012

Bullar!

Amandas fiffiga bullar
Smördeg på rulle
smör/margarin
kakao
vaniljsocker
florsocker
marshmallow
olika sorters chocklad
kex
Börja med att hacka ihop de olika ingredienserna du ska fylla bullarna med.
Rör ihop smör, vaniljsocker, florsocker och kakao till en massa. Skär smördegen 16 delar och bred över kakaomassan på hälften av plattorna. Fördela sedan dina ingredienser till fyllningen över de olika plattorna som du brett kakaomassan på.
Lyft över de plattorna som inte har något på sig och lägg dem över de med fyllning på. Vik upp kanterna. Pensla med ägg eller mjölk och strö på lite kanel och pärlsocker. In i ugnen 175 grader i ca 20 minuter.
FÄRDIGA!


tisdag 13 mars 2012

Glass i stora lass

Amandas glass
Världens bästa och enklaste recept!
5dl grädde
150g socker
3 ägg
Smaksättning tex chocklad, kolasås, lime eller dajm.
Den här glassen är från en jag gjorde i fredags med mörk chocklad, men idag använde jag mig av toffecola.

1. separera äggen.
2. Vispa äggulan med sockret tills ljust och poröst.
3. Vispa grädden i en annan bunke så det blir fluffit och mjukt. Absolut inte för hårt eller till smör!
4. Vispa äggvitorna i en tredje bunke. Se till att visp och bunke är jättetorr och ren. Äggvitorna är färdiga när det bildats ett hårt skum som sitter kvar i bunken även om du vänder på de.
5. Blanda i grädden i äggulesmeten. Rör försiktigt ner med en slickepott.
6. Blanda i äggvitan med de andra ingredienserna. Se till att försiktigt vända ner äggvitan för vi vill ha kvar den fluffiga luften i smeten.
7. ta fram en lämplig bunke att ha i frysen, eller om du hellre föredrar att skära bitar istället för att göra kulor kan du använda dig av en brödform. Se dock till att brödformen är täckt av plastfolie när dy fyller den. Häll i smeten och varva med chocklad, rör i kålasås, dajm eller limeskal.
8. Låt stå i frysen i ca 6 timmar beroende på hur effektiv frys du har.
9. Njut av med färska hallon eller jordgubbar. Mums!


onsdag 7 mars 2012

Mumma!

Igår bakade jag massor av grejer till familjen. Allt från kakor till toffeapplecake och bars. Receptet är lite svårt att skriva ner dock för som vanligt när jag bakar så kör jag på sunt förnuft och känsla. Men ska försöka att skriva ner lite. :)



Det här är min blandning till mina nyttiga bars. Jag har skrivit en inlägg med recept på det förut och det hittar ní här.
Jag började med att skiva äpple och steka det i lite smör tills de mjuknar. Sedan tillsatte jag vaniljsocker, kanel och golden syrup. Lär det puttra tills sirapen var inne i äpplena.


Jag fyllde 3 små porslinskålar med äpplena. Se dock till att det är proslin som går att ha i ugnen! För att porslin inte ska spricka i ugnen så sättar man formarna på en plåt med vatten i så de står i vattenbad. På så sätt spricket de inte. Men det får absolut inte vara tunt proslin!

Sen blandade jag en deg som skulle vara locket till kaka. 100g margarin/smör, en näve skalad mandel, ca 1dl mjöl och 1/2dl socker: Gå lite på smak. Sedan tryckte jag ut degen som ett lock ca 1cm tjock och stack runt med en gaffel. In i ugnen på 200grader längst ner och vänta tills kakorna är gyllenbruna. KLART!Fick lite av degen över så jag rullade den till en korv och sen pudrade med kakao. Sedan skivade jag den i cm stora skivor och la på en plåt 200grader tills de var gyllenbruna. Klart :) Bra att ta vara på det som blir över och inte bara slänga det!

fredag 10 februari 2012

Nyttigt mellanmål

Frukt och nötbar
Jag har inget egentligt recept på den här utan man får blanda lite efter smak.
Jag har blandade nötter och torkade tranbär och russin plus lite kokos. Det är själva "smaken". För att baren ska bli mättande och som en smet blandade jag i havregryn och Kspecial som jag rostat i ugnen, 175grader i 6 minuter.
Sen för att baren ska "fästa" så blandar jag i 2 msk honung, en msk jordnötssmör och 2msk varmt vatten.
Blanda allt i en matberedare och sprid ut smeten ca 1 cm tjockt på en plåt och lägg in i kylen. Sen tar du ut den skär i lagom bitar och slår in i folie. Förvara i kylskåpet. Perfekt att packa med i träningsväskan som lite energi efter ett hårt pass.
Och kanske bäst av allt, för alla mammor och nannys där ute, BARN ÄLSKAR DOM!




fredag 13 januari 2012

GI-paj

GI-paj
1 Zuccini
2-3 ägg
1/2 dl mjölk
ett pkt bacon i bitar
1/2 gullök
5 bitar Broccoli
en näve Brysselkål
2 stora Morätter
Salt/peppar
Andra kryddor tex, senapspulver, grönsaksbuljong

Hacka grönsakernan och koka dem tills de börjar mjukna.
Fräs bacon och löken i en kastrull. Salta och peppra och använd andra kryddor. Jag använde senapspulver.
Tillsätt en halv dl mjölk och låt koka ett litet tag. Tillsätt sedan två ägg och ta bort från spisen innan ägget hunnit stelna.
Fyll en form med de kokade grönsakerna. Häll bort vattnet först. Häll sedan över ägg och baconröran.
Gör sedan ett lock av zuccini och sätt in i ugnen, 200grader, tills zuccinin är mjuk och nästan lite gyllenbrun. Färdig att äta!

Ägget stelnar och bildar som ett pajskal. Alltså kan du dela den och äta precis som du äter paj. Mums!

torsdag 12 januari 2012

Zuccinibåtar - asgott!


En zuccini
paprika
körsbärstomater
charlottenlök
pumpafrön/pinjenötter
ost
salt
peppar
sweetchilisås



Halva på zuccinin och gröp ur den med en sked. Klä den i folie så den liknar en liten båt.

Hacka alla grönsakerna och fyll zuccinibåten. Ha även på lite pumpafrön.
Krydda med salt, peppar och sweetchili efter smak.
In i ugnen, 200 grader och ta ut den när körsbärstomaterna är skållade och osten smält.

Färdig att äta! Mums!




fredag 17 juni 2011

Frukost - recept

Vaknade upp med feber. Känns ju inte så jätte kul. Och dessutom hittade jag ingen som kan ta över mitt pass i butiken så jag måste jobba ikväll... Nej det är en sån här dag du behöver en bra och nyttig frukost!

Jag försöker ju dra ner på kolhydrater, eller snarare ta bort alla stora såna kolhydratkällor. Därför ryker mina älsklingar. Mackor. Älskar verkligen mackor de är så smidiga och bara sno ihop lite lätt och så smakar det så sjukligt gott också. Men nej sånt blir det inte nu.

Det är viktigt att man får i sig proteiner på morgonen också, därför så använder jag mig av kesella. Jag tar en stor sked kesella i en skål tillsätter lite naturell yoghurt och rör ihop. Om man vill att det ska smaka lite så kan man tillsätta lite vaniljsocker. Men nu snackar vi pyttelite bara för smakens skull! Sen har jag hittat en toppen müsli som jag älskar så hitta din egen favorit. Helst inte cornflakes eller sånt utan fiberika flingor eller havregryn. Det är supergott och mättar bra!
Så pröva detta recept! Du kommer inte ångra dig. Och det bästa är att det tar lika lång tid att fixa som mackor ;)


onsdag 16 mars 2011

Recept

Tänkte dela med mig av lite recept som jag älskar! Får ju inte äta dem här grejerna nu men jag får baka och laga dem :)
Kladdkaka: Ingredienser till Kladdkaka i kastrull / kastrullkladdkaka:
12 bitar kastrullkladdkaka
100 g smör
2,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
2 ägg

Så här lagar du kastrullkladdkaka:
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret i en stor kastrull.
Ta av från värmen och rör i socker, vaniljsocker, vetemjöl, kakao, bakpulver salt och sist äggen. Rör till en jämn smet och försök att låta bli att äta upp den goda chokladsmeten.
Häll kladdkakesmeten i en bakform.
Grädda kladdkakan i 15 minuter.
Ta ut kladdkakan och låt den svalna och bli kall i minst 2 timmar i kylen. Då stelnar kladdkakan men är ännu sådär gott krämig. Äter du den direkt så är den för lös men god.
Innan servering pudrar du över florsocker med en sil.
Servera kladdkakan kall med lättvispad grädde eller vaniljglass.
PIZZA:
(Inte den finaste bilden men min familj gillade pizzan så mycket att den nästan var borta när jag hämtade kameran :)
Ingredienser:
Pizzadeg:
25 g jäst
2,5 dl vatten
2 msk olja
0,5 tsk salt
ca 7-8 dl vetemjöl
Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll på lite av vattnet över jästen och rör tills jästen är helt upplöst i vattnet. Tillsätt resten av vattnet, olja och salt och rör om. Tillsätt vetemjölet lite i taget - använd gärna köksmaskin eller elvisp med degkrokar och kör tills det blivit en fin deg. Ta så mycket mjöl att degen blir bra och släpper bunkens kant. Låt jäsa under bakduk ½ - 1 timme tills degen blivit dubbelt så stor.
Tag upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Kavla ut degen till den form du vill ha och lägg på bakplåt med bakplåtspapper eller i pizzaformar. Degen räcker till 2 st plåtar ca 25x35 cm om man vill ha tunn pizza.
Jag gillar att ha på mozarella, pesto och soltorkade tomater. Men smaken är som baken och allt funkar på pizza! När jag lagar till familjen ser ingen pizza lika dan ut!
LYCKA TILL!